Eric van de Beek over MH17: “Meteen sloeg mijn bullshitdetector aan”

noumoe
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door noumoe »

https://www.ellaster.nl/2024/07/22/eric ... ector-aan/

Ella SterBy Ella Ster22 juli 2024
Knipsel.JPG
Ruim tien jaar geleden crashte de MH17 met 298 passagiers aan boord, onder wie 196 Nederlanders. Volgens het Joint Investigation Team (JIT) en het Nederlandse Openbaar Ministerie zaten de Russen achter de crash. Voor het OM en de Nederlandse overheid kan het boek dicht. Maar onderzoeksjournalist Eric van de Beek publiceerde onlangs zijn tweede boek over de zaak: ‘Het MH17 bedrog’. Hij praat erover met Flavio Pasquino van Blckbx.

Veel dingen kloppen niet aan het strafrechtelijk onderzoek naar de vermeende daders van de aanslag op de MH17, concludeert Eric van de Beek. Volgens hem was het een politiek proces, waarbij Rusland meteen de schuld kreeg. “Meteen ging mijn bullshitdetector aan”, vertelt Van de Beek, die het proces vanaf het begin nauwlettend heeft gevolgd en alle 69 zittingen in de rechtbank heeft bijgewoond.

Voor hem is er “geen overtuigend, laat staan sluitend bewijs” voor Russische schuld. Toch veroordeelde de rechtbank bij verstek twee Russen en Oekraïner voor hun betrokkenheid bij het neerhalen van MH17. In de conclusie van de rechtbank speelde de getuigenis van kroongetuige M58 een grote rol. Hij verklaarde meermaals dat hij gezien had hoe de raket de cockpit raakte. Dat is fysiek onmogelijk, niet alleen omdat het zwaarbewolkt was, maar ook vanwege de afstand van 26,5 kilometer. Bovendien bleef hij volhouden dat hij dat op 16 juli 2014 had gezien. De dag vóór de fatale ramp van de MH17.

Samen met Eric duikt programmamaker Flavio Pasquino in de rabbithole van scenario’s. Wie had er belang bij de crash? Waarom is Oekraïne niet als verdachte partij beschouwd? Welke rol speelde Maleisië in dit verhaal? Waarom zijn er tien jaar geleden in een kort tijdsbestek twee vliegtuigen van Malaysia Airlines getroffen: de MH17 en de MH370?

Voor Eric van de Beek is het boek nog lang niet dicht. Hij startte in 2015 zijn onderzoek en komt deze maand uit met zijn tweede boek over de ramp, ‘Het MH17 bedrog’, een non-fictie detective. En in een detective is de hamvraag wie er motief had bij de misdaad. ‘Het MH17-bedrog’ verschijnt deze maand en is te bestellen via: ericvandebeek.nl/MH17.html.

Ella Ster | ellaster.nl
Plaats reactie

Terug naar “MH17”